2010-08-16

Kärnkraften utesluter inte förnyelsebart

Marit Paulsen förstår det som passerar många miljöpartister helt förbi:
Jag tycker inte att jag var naiv som demonstrerade för sol, vind och vatten på 70-talet. Jag tycker inte heller att det är ett misslyckande att byta åsikt. Det brukar ju heta att om du inte bytt åsikt i någon fråga på länge så bör du ta tempen för att kolla att du inte har dött. Men jag tycker att det är ett misslyckande att vi, sedan jag gick i demonstrationstågen, varken har lyckats ta tillvara de förnybara energikällorna i tillräckligt hög grad eller utveckla kärnkraftstekniken. Nu har tiden kommit att satsa ansvarsfullt på både sol, vind, vatten – och kärnkraft.
Det ena utesluter inte det andra. Vi kan - och bör - kombinera förnyelsebara energikällor som våg, vind och solkraft samtidigt som vi säkrar en trygg energiförsörjning för den exportberoende svenska industrin. Det är egentligen enkelt att både ta ansvar för såväl miljön som ekonomin. Märkligt att bara ett block inser det.

På samma tema: Mattias Sundin, NU-bloggen, Every kinda people.
 
Blogg listad på Bloggtoppen.se